Jacky Damwani: Dnes jsou obleky levnější než v 90. letech

O Suit & Me jsem věděl už nějakou dobu hlavně z jejich reklam na Facebooku. Nevěděl jsem ale, kdo za touto firmou stojí, jaká je jeho historie, ani jak obleky šijí. Tak jsem spojil příjemné s užitečným a při měření se na dvouřadé recenzní sako jsem udělal s Jackym Damwani rozhovor.

DSC_0760_web

Z Bombaje do Prahy

Odkud pocházíte?

Narodil jsem se v Bombaji, tam jsem vystudoval a poté začal pracovat pro textilní firmu svého strýce. V oboru jsem už od dětství, od nějakých čtrnácti let jsem u něj brigádničil. V podstatě jsme dodávali látky – velkoobchodně i koncovým zákazníkům a výrobcům obleků. Později jsem si i v Honkongu v oboru látek, barev a módního návrhářství udělal certifikát.

Do Prahy jste tedy šel hlavně kvůli obchodu..

Ano, osobní důvody v tom nehrály roli. Byl jsem tehdy ale mladý, bylo mi nějakých dvacet, ani jsem nestihl vyzvednout vysokoškolský diplom. Museli jsme expandovat.

Vyráběli jsme sice v Hong Kongu, ale potřebovali jsme odbyt v Evropě, takže jsme se vydali na cesty. Můj bratr dělal nějakých zhruba sedm zemí, například Švýcarsko, Nizozemsko, Polsko, Rakousko, další člověk si vzal Rusko a tu oblast. Já se přidal v roce 1994 a na starost jsem dostal Českou republiku a okolní země – Slovensko, trochu Rakousko. Základnu jsem si zvolil tady. Jsem tu už jednadvacet let. Domů jezdím jen na dovolenou, navštívit rodiče, občas cestuji s bratrem.

Jaké byly začátky? Kdo tvořil vaši klientelu?

V začátcích jsme tu prodávali hlavně zahraničním klientům. Zhruba 90 % byli cizinci, zbytek Češi. Takhle to bylo zhruba do roku 2000. Ani jsme na Čechy v té době nemířili, neměli totiž tolik peněz. S výjimkou těch nejbohatších. Zahraniční manažeři velkých firem ale postupně odcházeli a předávali pozice domácím. Ti si pak řekli, že by se jim hodil pěkný oblek a přišli za mnou. Postupně se to ale obracelo a měnilo, 90 % mých současných klientů jsou Češi, zbytek cizinci. Posledních deset let bylo v tomhle ohledu vážně skvělých a dynamických. Češi se postupně naučili nosit obleky a mají na ně peníze.

Na kolik u vás v devadesátých letech takový oblek vyšel?

Zhruba na 14 až 15 tisíc. Dnes jsou dokonce levnější. Hlavně díky tomu, jak se zvýšila poptávka, díky tomu oblekovému boomu. Široká veřejnost se o obleky začala zajímat – částečně i díky webům jako Muži v Česku, to tu dřív vůbec nebylo.

Jaké jste za těch dvacet let pozoroval změny v trendech? Zajímal by mě váš názor, v roce 1995 mi byly tři roky, takže to těžko posoudím.

V devadesátých byla v oblecích hodně populární fialová. A taky ponožky v sandálech, samozřejmě. Častá byla kombinace, kdy člověk třeba měl moc pěknou tašku a k ní ty ponožky v sandálech. Kultura obouvání byla tehdy špatná. Hodně se to změnilo.

V oblecích – mění se hlavně to, jak padnou. Tehdy tu výběr nebyl, obleky v podstatě nikomu neseděly. V posledních pěti letech se tohle mění díky mnohem větší nabídce a právě té osvětě na různých blozích.

DSC_0765_webCo dvouřadé obleky?

Sám jsem v době, kdy jsem přijel, dvouřadý oblek měl. Někde bych ho pořád ještě našel. Někdy v roce 1999 jsem dvouřadé obleky nosit úplně přestal. V jednořadých se tehdy nosily trojknoflíkové, dokonce i čtyř a pětiknoflíkové. Zvláštností bylo několik kolekcí s hodně zvláštními úzkými límci, ve stylu mandarin collar, sám jsem jich několik vlastnil, Pak začala dlouhá éra jednořadých obleků se třemi knoflíky, až pak se objevily ty se dvěma.

Mají Češi v oblecích už vybudovaný nějaký styl, preferenci? Jako třeba Britové nebo Američani?

Mladší generace tu preferuje obleky, které jsou hodně vypasované. Starší chtějí hlavně pohodlné obleky a neradi experimentují s barvami – převládají modrá a šedá. Češi často chtějí černý oblek. To příliš nechápu, zejména proto, že je přijatelný jen pro hodně formální příležitosti, takový oblek je na večer a na pohřby.

Semi-bespoke z Hong Kongu

Jakou metodou obleky šijete? Made-to-measure?

Jde o semi-bespoke. U nás v obchodě si vyberete látku a náš krejčí poté začne od nuly tvořit oblek. Takto vyrobený oblek nám pošlou, vy si ho ozkoušíte a úpravy provedeme přímo u nás. Máme také sofistikovaný způsob měření, bereme až čtyřicet různých měr. Drobné úpravy nejsou problém a jsme si s nimi schopni poradit. Drtivá většina obleků je ale v naprostém pořádku. Umíme i kompletní bespoke – oblek se rozešije podle měr, pošle k nám a tady se dokončí. Tuto metodu ale volí jen málo lidí.

Kde jsou obleky šity?

Většina v Hong Kongu. Malou část výroby máme také v Polsku, ale tam jde spíš o spolupráci s kolegou. Jde o tradici, mám tam rodinu, Hong Kong má navíc v šití obleků vybudovanou pověst. Krejčích ale ubývá i tam – práce se tam stejně jako všude jinde postupně zdražuje.

Uměl byste co do kvality krejčovské práce srovnat třeba Hong Kong a Thajsko?

Krejčí z Thajska šijí hodně jednoduše a levně, kvalita je mnohem nižší. Hong Kong znám, žil jsem tam. Tamní krejčí dělají obleků spousty, ale dělají je dobře, mají kontrolu kvality. Nejlepší na tom je, že přímo na místě žijí můj strýc a bratranec, mluví tamním jazykem, vše hlídají a zařizují.

DSC_0779_webPtám se proto, že spousta lidí jezdí na dovolenou do Thajska, přivezou si zpátky oblek, mají dojem, že vezou něco skvělého,…

To bych vážně nedoporučoval, maximálně na takový levnější oblek pro legraci – vychází to tam tak zhruba mezi 6 a 7 tisíci korunami. U nás je to dvojnásobek. V Thajsku se ten oblek vyrobí rychle, není čas na pořádně měření a zkoušky a látka je o něco méně kvalitní. Záleží ale, kde si oblek necháte vyrobit, budou rozdíly mezi jednotlivými místy.

Jak celý proces výroby obleku probíhá?

Při první schůze si vás naměříme a míry odešleme do výroby. Když rozdělaný oblek dorazí, přijdete na dvě zkoušky, při kterých se doladí detaily. Zákazníci buď přijdou přímo sem do obchodu, případně se k nim dostavím já – tak to často dělám u bankéřů a právníků, ti většinou nechodí. Standardní doba výroby je tři až čtyři týdny. Expresně to zvládáme do dvaceti dnů. Za čtyři týdny maximálně je oblek zpátky u nás, pokud jsou potřeba další úpravy, je to otázka tří až čtyř dnů.

Pokud plánujete přijít poprvé, je jistější mít sjednanou schůzku, mohlo by se totiž stát, že budeme zrovna doručovat a nebudeme k zastižení. Zvládám i schůzky o víkendech a svátcích, brzy ráno, pozdě večer, dle potřeb klienta. Je pro mě běžné pracovat o víkendech.

Jak byste popsal svého dnešního zákazníka? Říkal jste, že dřív spíše smetánka, bankéři. Jak je to teď?

Dnes už je to jiné, hlavně proto, že máme čtyři různé řady – začínáme někde okolo dvanácti tisíc, pro ty, kteří kupují první kvalitní oblek, končíme nad dvaceti tisíci – to je právě ta řada pro bankéře, právníky. Umíme i dražší, tam už je to o výběru látky. Nabízíme například látky Dormeuil, pak britské látky. Občas i Scabal a další. Na žádost umíme sehnat vše, skladem držíme hlavně ty nejprodávanější.

Co je vaše konkurenční výhoda? Proč bych si měl vybrat právě vás?

Dostáváte u nás oblek, který je vyroben skutečně pro vás. Nejde o žádnou předpřipravenou šablonu. Oblek vyrobíme přímo podle vaší míry. 80 % obleku je vyrobeno ručně, strojově skutečně jen tam, kde je to nutné. Cena je tak dobrá díky ceně práce v Hong Kongu a díky mým kontaktům. Mám dlouholeté zkušenosti v oboru, dokážu zákazníka odhadnout, vím, zda oblek padne hned, nebo zda bude potřeba laborovat. Naměřil jsem tolik obleků, že to poznám. Dokážu vám poradit i se správnou kombinací barev.

Kde Suit & Me najdete:

Komentáře

  1. Jiří

    Perfektní projekt s jedinou vadou: ta výloha (hlavně ten štít) je naprosto šílená a nepřiměřená tomu, co by člověk od zakázkového krejčovství očekával. Zvlášť v kontrastu s podtitulem „Luxusní obleky a košile na míru“. Podobně ja na tom i web (jen snad o něco lépe).

    Ta neverbální komunikace se zákazníkem je strašně důležitá. Takhle se luxus prodávat nemůže.

    1. Michal

      Na webu prý už naštěstí pracují do konce měsíce, co jsem se poptával, tak třeba časem i štít. Holt někdo investuje do luxusního interiéru a někdo drží kvalitu a cenu pro zákazníka. Dřív se na tom vybavení tak nestavělo, tak možná proto to ještě neřešili, jsou tam i celkem krátce. Uvidíme, co recenze, s košilemi zatím spokojenost.

      1. Jiří

        Tady nejde říct, někdo investuje do luxusního vzhledu, jiný do kvality a ceny pro zákazníka. Takhle to prostě nefunguje. Buď to dělám pořádně, nebo ne. To, že takhle vypadá výloha, web a interiér, to je základní nepochopení cílové skupiny a diletanská práce s marketingem. Je mi líto. Obchod prostě není jen produkt, je to celý balík marketingu, který musí fungovat a dávat smysl.

        Budiž, pokud chci prodávat levné obleky pro Pepu z Horní dolní, klidně ať se prodejce prezentuje takhle. Pak si ale nehrejme na luxus a špičkovou kvalitu.

        1. Michal

          Vidíte a cílová skupina – manažeři nebo bankéři, o kterých mluví jako o nejčastějších zákaznících, těm je to prý právě celkem jedno (já sám se s tím taky nějak nestresuji) a naopak ocení kvalitní oblek a vztah s majitelem nebo třeba změření kdykoliv v práci či o víkendu, než aby řešili, jestli bude obchod mít výlohu takovou nebo makovou. Na luxus a špičkovou kvalitu si hrát před nimi nikdo nemusí, tu mají ozkoušenou sami, popřípadě vědí, jaká látka je dobrá.
          Ale jak říkám, nebojte, postupně se na tom prý také pracuje, někoho jsem jim sám dohazoval, jen pro menší firmy to není tak malá investice, tak asi postupně. :)

  2. Veronika

    Nemyslím si, že by tu krejčovská tradice chyběla a v 90.letech tu nebyl výběr obleků. Domácí firmy právě dojely na osobách tohoto typu, co dováží obyčejný výrobek a vydávají ho za luxus.

  3. Pavel

    S tímto kšeftem mám ty nejhorší zkušenosti. Naštěstí jsem si tam nechal šít jenom košili. Při výběru látky mistr Damwani nervózně přecházel od počítače k velkolepému křeslu, ve kterém trůní i tady na fotkách, celkově mi dával najevo, že bych si měl už konečně vybrat (asi na celých deset minut vybírání látky není zvyklý), do toho mu několikrát zazvonil Skype – zkrátka jsem tam s přáním jedné „blbé“ košile překážel. Vzhledem k těmto okolnostem mě překvapila poměrně vysoká cena (2 200 Kč), kterou jako by Damwani střelil od boku. Košili jsem si vyzvedl cca o 14 dní později, než bylo avizováno, a to jsem se musel opakovaně telefonicky připomínat. Výsledný produkt byl příšerný, košile těsná u krku tak, že by s kravatou vůbec nešla nosit, látka pnula při běžném předklonění rukou, košile byla krátká, na bocích max. 5 cm pod páskem kalhot (to bude asi tím „sofistikovaným způsobem měření“), kvalita vyšití monogramu jako od velkopoříčských učnic v prvním ročníku… Navíc na látce by byla vidět každá kapka potu (což ze vzorníku pochopitelně nešlo poznat), límec i manžety pokrývaly podivné bělavé fleky, které by asi nešlo vyprat. Prostě ve srovnání s košilemi na míru z Le Premier, od Koutného či Janka, které denně nosím, učiněná bída (některé v Le Premier a u Koutného jsou ještě k tomu levnější). Chtěl jsem vyzkoušet něco jiného a střelil opravdu hodně vedle. Reklamace naštěstí po půlhodinové ostřejší diskuzi uznána a peníze vráceny. Neriskujte a běžte si pro jinou ligu oblečení na míru. Dostane se Vám i nesrovnatelně kvalitnějších služeb – a ještě podpoříte české podniky. Jsem panu Králíčkovi za tento rozhovor vděčný, že můžu veřejně před „Suit and Me“ varovat.

  4. Zákazník

    Musím se podělit o svou zkušenost s firmou Suit and Me s.r.o.

    Potřeboval jsem narychlo nový blejzr a chtěl jsem zkusit něco nového, firma na svém webu avizovala výborný poěr cena/rychlost zhotovení.

    Po příchodu do obchodu jsem dostal instantní kafe, popsal své potřeby a očekával nějakou krátkou konzulaci, pár tipů, ukázku lookbooku, nic z toho se ale nekonalo, jen takové to obecné: navy je v módě a doporučuji stříbrné knoflíky. Následoval tedy proces specifikování blejzru a košile, ten byl velmi chaotický:

    Při výběru látky (výběr byl ale opravdu velký) mě zmátl poměrně neorganizovaný vzorník a neschopnost prodávajícího uvést výrobce a gramáž.
    Vyžádal jsem si ceník ale prodávající mi jej nevydal se slovy, že má ceny v hlavě. Startovní cena blejzru byla o 2000 vyšší než avizovaná na webu – co čert nechtěl, všechny látky, kterých se avizovaná cena týkala, prý momentálně nejsou na skladě.
    Dále se už moc detailů nespecifikovalo a k ničemu dalšímu nebyly dostupné vzorníky, pouze k barvě podšívky.

    Zboží jsem potřeboval v určitém termínu který jsem si s prodávajícím před potvrzením ještě ověřil, kdyby jej nebyl schopen splnit, byl by to pro mě dealbreaker.

    Prodávající požadoval 75% zálohu ale odmítal platbu kartou, zde jsem už tušil špínu.
    Nebyl jsem vůbec překvapený, když mi prodávající po zaplacení nevydal stvrzenku popisující objednanou věc, parametry, dodací lhůtu a dohodnutou cenu, dal mi jen kus papíru s uvedenou zálohovou částkou a s podpisem.

    Zboží firma nakonec dodala 3 týdny po smluveném termínu, během té doby firma špatně komunikovala.

    Blazer ale k mému překvapení celkem hezky seděl a drobné nedokonalosti jsem objevil až doma při bližším zkoumání, v této cenové relaci je dle mě zboží naprosto v pořádku. Košile byla také fajn a kvalitně ušitá, na můj vkus dole až moc krátká ale zdá se to být ještě na hraně.

    Ve chvíli, kdy jsem zkoušel oblečení, přišla do obchodu zákaznice se zájmem o košili a měla striktní požadavek na určitý termín, který když by prý prošvihla, zboží by pro ní nemělo význam. Jacky ji ujistil těmi samými frázemi, jakými o nesplněném termínu ujišťoval mě.

    Doplatil jsem zbytek ceny a prodávající se rozloučil. Já jsem ho upozornil, že potřebuji daňový doklad ke zboží a prodávající opáčil, že by mi rád pomohl ale že daňové doklady bohužel nevydávají. Já na dokladu trval a prodávající se začal ohrazovat frázemi o vzájemné důvěře a podobně. Dohodli jsme se na kompromisu, kdy mi prodávající vystaví daňový doklad dodatečně do 10ti dnů. Snažil jsem se dohodnout zaslání elektronické faktury, prodávající už ale nechtěl dál diskutovat a rozloučil se se slovy, že se musí věnovat zákazníkovi.

    Fakturu jsem samozřejmě přes všemožné apelace už nikdy neviděl.

    Celkově tedy firmu hodnotím jednoznačně záporně a nikomu bych nákup nedoporučil.
    Suit and Me s.r.o. má poměrně šikovného dodavatele z „Hong Kongu“ (Bangladéš?), nicméně zákaznický servis je naprostá mizérie, celý proces objednávky je velmi netransparentní a jako člověka, který řádně platí daně, mě mrzí neochota vydat tak esenciální dokument, jako je daňový doklad, díky čemuž částku za zboží spolkla šedá ekonomika.

    1. Honza

      Co popisuje pan Zakaznik, celkem sedi. Vevnitr je „prodejna“ vic nez zkrovna. Kafe jsem take ocekaval v lepsim provedeni. Car papiru s castkou a podpisem take u mne nevzbuzoval moc duvery. Zaloha je take pomerne vysoka.Nicmene vysledny produkt ( modre sako a sede kalhoty ) splnil naprosto me ocekavani, jak financne, tak kvalitou. Nic nebylo nutne upravovat, dodano vcas. Kdo ma smysl pro dobrodruzstvi a jednou udelat neco jinak, vrele doporucuji.Naprosta spokojenost !!! To vse pred 2mi lety. Ted nechame sit damsky kostym pro manzelku.

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *